1. A PERUGINA

    A KEZDETEK 1907-1928
    A világhírű és még ma is működő édesipari céget Luisa Spagnoli, a férje Annibale Spagnoli és Giovanni Buitoni alapították 1907-ben. Induláskor Perugia belvárosában volt egy kis sarki üzletük, azonban a rohamosan fejlődő vállalat rövid időn belül Olaszországban és világszerte is jelentős édesipari tényezővé vált.

    Luisa Spagnoli nevéhez fűződik a híres BACI nevű csokoládé megalkotása, de Luisa saját édesipari találmányai közé tartozott az ajándékkal töltött csokoládétojás, a napjainkban is forgalmazott Grifo, Luisa és Rossella nevű édességek is.

    A cégnél elsőként Olaszországban bölcsőde és óvoda működött az üzemben dolgozó nők gyermekei részére. Az első világháború alatt, amíg a férfiak a fronton harcoltak a nők kényszerűségből ugyan, de lehetőséget kaptak, hogy önállóan dolgozhassanak, kerestük legyen. Sokaknak ez új életkezdéshez adott lendületet. Luisa Spagnoli már ekkor fontosnak tartotta, hogy olyan céget hozzon létre, amely segíti a nők jogainak érvényesülését, tehetségük kibontakozását, amellett, hogy tradicionális szerepkörükben is segítette őket a mindennapokban. Luisa élete végéig aktívan részt vett a cég életében, mint ahogy fiai is részt vettek a Perugina irányításában egészen az 1970-es évekig.
  2. A DIVATHÁZ ALAPJAI

    1920
    A divatház születéséhez nagyban hozzájárult Luisa Spagnoli és fia Mario állatszeretete és lelkes tenyésztési tevékenysége. Az 1920-as években sikeres baromfitenyészetet hoztak létre, amely rövid idő alatt országos szinten sok elismerést szerzett. A húszas évek végén Luisa a születésnapjára egy angóra nyulat kapott ajándékba. Miközben simogatta a nyulat észrevette, hogy finom szőrt vedlik a nyúl. Ekkor született meg benne a gondolat, hogy textilipari szálat készít az angóranyúl szőréből, amelyet először ő kezdett tenyészteni Olaszországban. A tenyésztési szelekció folytán a legszebb puha szőrt adó, nagytestű nyulakat tenyészették tovább. A nyulak szőréből szálat állítottak elő, amelyből 1928 óta gyártottak kötöttárutermékeket. Az akkori nagy kasmírkereslet miatt az azt helyettesíteni tudó puha angóra termékek nagyon hamar keresetté váltak világszerte. 1928-ban pedig megszületett a Luisa Spagnoli Divatház.
  3. A SPAGNOLI ANGÓRA

    1930
    A SPAGNOLI ANGÓRA Az 1930-as években a kormány is felfigyelt és támogatta az angóranyúl tenyésztést, nemzeti szintű projekteket indítottak a nyúltenyésztés elősegítésére, hogy minél értékesebb és sokrétűbb módon hasznosíthassák a nyulakat húsukért, szőrükért és bundájukért. Luisa Spagnoli és családja szabadalmaztatta az ún. „Spagnoli angóraszálat”, amelyet speciális fésüléses eljárással nyertek ki –és nyernek ki ma is- a nyulak bundájából. A puha, innovatív szál kötöttárutermékek alapanyagául szolgált, amelyek Olaszországban és világszerte egyaránt óriási sikert arattak. Az 1935-ben megalakul az ENTE Nazionale per Moda, ekkorra a Spagnoli angóra már elindult világhódító útjára. Ugyanebben az évben Luisa rövid betegség után 57 évesen elhunyt, de az álmát továbbvitték és megvalósították a fiai, akik közül Mario Spagnoli vette át a cég irányítását.
  4. AZ ÜZLETHÁLÓZAT KIÉPÍTÉSE

    1940
    Mario Spagnoli édesanyja korai halálát követően átvette a cég irányítását. A 40-es években a gazdasági nehézségek ellenére a divatház folyamatosan fejlődött és növekedett. 1940-ben nyitotta meg kapuit az első üzlet Perugiában, ezt követte 1941-ben Firenze, majd 1943-ban Róma. Az olaszországi terjeszkedéssel egy időben a világ számos országában ismerték és keresték a Spagnoli termékeket. Olyan neves divatházak is tőlük rendelték az angóra termékeket, mint a Saks New Yorkban vagy a Lanvin Sport és a Schiaparelli Párizsban.
    1947-től az olasz divat kezdte fokozatosan megtörni a francia divat hegemóniáját a Made in Italy fogalma ekkor kezdte meg azóta is töretlen szárnyalását. A cég vezetésében Mario Spagnoli arra törekesdett, hogy haute couture minőségű és alapanyagú ruhadarabokat tervezzenek és kínáljanak elérhető áron.
    Az üzleti vezetés mellett Mario Spagnoli sok időt és energiát szentelt a divatház angóra termékeinek nyersanyagát adó angóranyúl fajta tenyésztésére, a szál alapját adó nyúlszőr kezelésére, az ahhoz használt eszközök kifejlesztésére és szabadalmaztatására.
  5. AZ ÚJJÁÉPÜLÉS ÉS A TERJESZKEDÉS ÉVTIZEDE

    1950
    A 40-es évek nehézségei után, a II. világháborút követően a divatház a megállíthatatlan fejlődés útjára lépett. A lebombázott gyáregységet újjáépítették, amelyet hatalmas épületkomplexummal egészítettek ki. A központ fejlesztése mellett az olaszországi üzlethálózat kiépítésére fektettek nagy hangsúlyt.
    Egymást követték Olaszország nagyvárosaiban az üzletnyitások. A cég új alapanyagok bevezetésével, mint a merinfleur, gyapjú jersey, pamut jersey vagy a maga által szabadalmaztatott angolmere- új termékkört kezdett előállítani. Az újítások mellett fontos szerepet kapott a gépesítés és ezzel párhuzamosan az alkalmazottak számának növekedése, amit 1950 és 1956 között közel megháromszoroztak. Az olaszországi üzletek száma folyamatosan nőtt. A legnagyobb olasz városok legimponzásabb belvárosi negyedeiben nyitottak Luisa Spagnoli szalonok.
  6. A LUISA SPAGNOLI MEGHÓDÍTJA A VILÁGOT

    1960
    1960-ban Lino Spagnoli Mario fia vette át a cég irányítását. Bár már sok országban ismerték és keresték a Spagnoli termékeket világszerte, ebben az időszakban indult klasszikus értelemben vett világhódító útjára a márka. Dallasban is nyitottak üzletet, Németországban, Hollandiában is jelen voltak. A hatvanas években hetven országban már markánsan jelen volt a brand.
    Olyan hírességek viselték a modelleket, mint Sophia Loren Gábor Zsazsa, a Kessler nővérek, Virna Lisi, Anna Magnani vagy Esther Williams. 1968-ban nyitotta meg kapuit a milánói Galleria Vittorio Emanuele-ben található és még ma is ott működő üzlet.
  7. A STABILITÁS ÉS FEJLŐDÉS ÉVTIZEDE

    1970
    A világban óriási változások zajlottak. A minit mindenben felváltotta a maxi, a diáktüntetések, munkás sztrájkok, a flower power, a hippie szabadságérzés-ezek a jelenségek határozták meg az évtizedet. A cégen belül is hasonlóan nagy változások zajlottak le. Lino Spagnoli tehetségének köszönhetően- aki 1960 és 1986 között irányította a céget- a cég sikere töretlen, fejlődése példaértékű. Az 1970-es években új, decentralizált gyártási folyamatokat vezettek be, ezzel még hatékonyabbá téve a magas szabászati minőségű termékek előállítását. Az anyacég értékes know-how-jának kihelyezésével az egyes gyártási folyamatokat kihelyezték a székhelyről szatelitvállalkozásokhoz, ezáltal még több munkahelyet és fejődési lehetőséget teremtve a régióban.
  8. A TECHNOLÓGIAI FEJLESZTÉSEK KORSZAKA

    1980
    Lino Spagnoli 1986-ban bekövetkezett korai halála után Nicoletta Spagnoli vette át a cég irányítását. Ez az évtized számtalan technológiai újítást hozott a cég életébe. A cég székhelyéről teljesen kihelyezték a gyártási folyamatokat külső üzemekbe, azonban a központban Európa egyik legjobban automatizált raktárát alakították ki ugyanitt. A székhelyet már a nyolcvanas években összeköttetésbe helyezték az üzletekkel, hogy az termékkövetés optimalizálható legyen. A modelleket, pedig a CAD programmal kezdték tervezni. Az 1980-as évek divatirányzatai, köztük a független városi nő mintaképe hangsúlyosan visszaköszön a divatház kollekcióin. A személyiség kifejeződése, az easy chic fő zsinórmértéke volt az évtizednek.
  9. RE-NEWALS: A KLASSZIKUS ÉS A MODERN ÖTVÖZÉSE

    1990-TŐL NAPJAINKIG
    A globalizáció és a luxusmarketing korszaka. A kimeríthetetlen fogyasztásé és a kirívó optimizmusé. Ebben az időszakban az haute couture a szabad kreativitás és a reményteli kísérletezés színterévé válik. A szépség új ideálja kerül előtérbe, sztereotípiáktól egyre mentesebben, amely a klasszikust és a modernt ötvözi új perspektívákba helyezve azt.
    A Luisa Spagnoli alapfilozófiája, hogy a múltból, a hagyományokból táplálkozva, de a mai kor trendjeinek és elvárásainak figyelembevételével alkosson. Ez a filozófia vezérelte a céget az 1990-es évek elején is, amikor teljes körűen átalakították az üzleteket. Az elegáns környezetben a színek és formák könnyed eleganciával ötvözik a luxust a praktikummal. Az anyaghasználatban is folytonos újításokra törekszik a cég tervezőcsapata, sokszor új, meglepő kombinációkkal.
    A klasszikus értékek, formák megőrzése és azok mai igényekhez való igazítása az innováció és a tradíció ötvözése a Luisa Spagnoli ars poeticája.